Baletní Sluha dvou pánů

Šéfová libereckého baletu Alena Pešková šla za svým cílem ukázat, co všechno se dá řečí těla zobrazit. Poslední její prací v libereckém Šaldově divadle je groteska Sluha dvou  pánů Carla Goldoniho z 18. století. Dne 7. listopadu 2020, kdy jsem se dostal na reprízu baletu, měl na prvním balkoně program představení prakticky každý, bez něho by inscenace, v níž probíhají různé záměny, nebyla fakticky možná.

Alena Pešková se ujala libreta, režie i choreografie za pomoci Michala Vejskala, který krom tří zpívaných skladeb složil většinu hudby. Melodie se nesou v rytmu swingu. Luděk Hora vymyslel scénu, obvyklou spíš na opeře, jeviště je sevřeno stěnami s dveřmi, v první půli jsou na stěnách černobílé konkrétní obrazy, v druhé je vzadu malý bar se skleničkami a s obsluhující dvojicí. Kostýmy Moniky Kletečkové se nesou v duchu třicátých let.

Od premiéry, která se konala 15. listopadu, uplynuly necelé dva měsíce, dost na to, aby se inscenace mohla usadit. Šéfová je pryč, ale  po ní zůstalo zábavné a možno říci dokonalé představení. Nedávno si baletní prostor opatrně ohmatávala Annabel Pearce, dnes se jako Klárka, dívka z lepší rodiny, zasnubuje se Silviem, Jaroslavem Kolářem. Každé slovo je odehráno pohybem, aniž by bylo vysloveno.  Sluha dvou pánů, commedia dell´arte, vychází z rytmu řeči, ale které?

Truffaldino, sluha dvou pánů, je v podání Rorryho Fergusona bravurní tanečník, který se věčně zubí, suverénně se pohybuje a vnáší do obvyklého děje okamžik zjevení. Klárčina služebná Smeraldina, Nuria Cazorla Garcia, si myslí na Truffaldina, Raspogni, hraný v mužském oblečení Rie Moritou, bravurně šermuje s pistolí a chová se chlapsky,  se nakonec přiznává, že je Beatrice. Florindo, Ennio Zappalá, první pán, a Raspogni, druhý pán, svého sluhu Truffaldina zrovna nehýčkají.

Brighella, Alexey Yurakov, Pantalone, vdovec a otec Klárky,  Jean- Charles Dumont, a  Doktorka, matka Silvia, vdova, Lenka Marhavá, se  snaží vrátit inscenaci předpokládaný děj. Barmani, Marika Mikanová a Carlos Ruiz, zatím přihlížejí.

Komplikované představení ukázalo hvězdného Truffaldina, Rorryho Fergusona, potvrdilo pečlivou Klárku, Annabel Pearce, a zvláště skvělou dvouroli, Raspogniho a Beatrici, Rie Mority. Myslím, že to byl choreografický vrchol, Alena Pešková ztvárnila zatím nejsložitější dílo.

Otto Hejnic

Comments are closed.