Mysteria Buffa s Václavem Helšusem a Karolínou Baranovou

10. února 2017 měla v Malém divadle v Liberci premiéru Mysteria Buffa. Dario Fo hraje se svou ženou Frankou Rame na náměstích a v různých sálech, je protistalinský, protifašistický, proticírkevní, bojuje proti všem nespravedlnostem. Využívá improvizaci comedie dell arte, kdy jeden člověk hraje více postav. Roku 1969 píše uváděnou hru, roku 1997 získává Nobelovu cenu. Fo je Helšusův autor. Veterán Helšus oslovuje svého režiséra Petra Palouše a Karolínu Baranovou  k inscenačním úpravám textu, který koresponduje s dneškem, ale zároveň rozvíjí biblický text, kdy napsané převádí do pravděpodobného možného.

Dvojice bydlí v miniaturní maringotce. Karolína má hlad, kolem jsou slyšet motorky, ona se uchyluje na vozík, náhradní nohy umístí před sebe, kvílí, jak v životě trpí, nakonec se zbaví kol vozíku, ale nikdo ji nezastaví. Mezitím si Václav bere černé brýle a markýruje slepotu. Scéna připomíná smetiště, vlevo je dovybavené staré kolo, čtyři sloupy, nahoře je zavěšené lano, před maringotkou  stojí židličky.  Výpravu vytvořila Jitka Moravcová, kostýmy musí odpovídat okolnostem. Václav Helšus leze po židlích nebo předvádí hovor, kdy nesouhlasí sám se sebou. Karolína názorně uvádí okolnosti, za kterých lze, jak říkají tovární předpisy, za 2,5 minuty vykonat nezbytnou potřebu.

Ježíšek se narodil, Václav předvádí starého, mladého i černého krále  zároveň. Herodes dává příkaz k zabití neviňátek, Václav představuje zbrojnoše, který se snaží Marii, tedy Karolíně, dítě sebrat. Utečou do Egypta, Josef vyrazí s kladivem a hřebíky najít si práci, Marie také, ale malý Palestina, je to Karolína, jen má na hlavě  čepici, si stěžuje s dětským vztekem na ostatní kluky Bohu Otci, Václavovi, který sestupuje za hřmění z oblak, zahalen v modré látce. Syna uklidní, ale má problém, rozbitý trojúhelník, teprve když  si ho dá za hlavu, vím jistě, že to není přenosné dopravní  značení.

Václav chce mluvit jako Dario Fo za všechny ponížené, má za sebou zkušenost, jak funguje stát a jeho orgány, a jelikož je mocen otázek, ptá se se sžíravým humorem na věci, o kterých se obvykle mlčí. Karolína je malý zázrak. Létá na zavěšeném laně, zpívá a hraje na kytaru a dokáže se během vteřiny změnit  ve vyděšenou Marii, která se bojí o dítě, v ironickou  debatérku, jež má pravdu, i v ublíženého kluka, kterého ostatní nechtějí, protože je cizí. Zapamatovatelnou hudbu složil Petr Čermák.

Od Svatého blázna Františka téhož autora uběhlo několik let. Chvíli mi trvalo, než jsem si znovu na comedii dell arte zvykl. Po létech jsem viděl premiéru, dva lidi, kteří stvořili nezapomenutelné představení – symbiózu mládí a stáří, jin a jang.

  1. S. Dario Fo loni zemřel, ale Mysteria Buffa se hraje a bude hrát dál. Musíte inscenaci vidět.

Otto Hejnic

 

Napsat komentář