Romeo a Julie podle Prokofjeva a Peškové

Jdu z  premiéry filmu-baletu Romeo a Julie  od Sergeje Prokofjeva a Aleny Peškové, jež napsala libreto dle Wiliama Shakespeara a  rovněž představení zrežírovala a vytvořila jeho choreografii. Využila scénografii svého syna, Richarda Peška jr. Ten použil velkou bílou postel, taburet a zvláštní středovou kulisu, nahoře se může chodit a spodní část tvoří dvojité dveře, na které se promítá černobílý film, tvořený detaily tváří a polocelky tanečníků souboru a herců divadla, kteří na scéně nejsou. Tím dostane na scénu vévodu veronského, Martina Polácha, Montekovou, Markétu Tallerovou, Monteka, Martina Stránského, a Otce Lorenza, Václava Helšuse, a zároveň tím přiblíží dění na scéně balkonům.

Základem práce Aleny Peškové je přiblížit balet běžnému divákovi tak, aby věděl, co se právě na scéně děje. Pešková dovede na scéně vyprávět složitější příběh. K tomu má dnes mezinárodní soubor, který se chce prosazovat, něco dokázat. To platí hlavně o titulní dvojici. Drobná, ještě dívčí Julie, Angličanka Annabel Pearce, je schopná vyjádřit zamilovanost ve všech nuancích, Romeo, Australan  Mischa Hall, ji dobývá, odpovídá na doteky, poletuje s ní vzduchem.  Je to pečlivě precizně vybraná taneční dvojice, Mischa Hall tancuje „jinak“. Romeo nejprve patří mezi největší výtržníky, ale pak hledí rozpory uhladit. Střety, strkanice mezi Kapulety a Monteky, je cítit energie, vzdor, přechází to až v souboj dvou táborů, šermují i dívky. Je to ale na hraně. Výborná je naopak scéna souboje, kdy je Merkucio, Rory Ferguson, zabit Tybaltem, Janem  Adamem, krom ovládání kordů je obvzláště dramatické jeho umírání. Když ale Romeo zabije Tybalta, musí urychleně zmizet.

Důležité jsou vztahy Julie k rodičům. S Kapuletovou, Mariou Gornalovou, jde od lásky k udivenému odmítání, ale Kapulet, Alexey Yurakov, hodí drobnou protestující Julii sveřepě na zem, když však později Julie na oko souhlasí se sňatkem, je uspokojen.

Aleš Valášek oblékl tanečníky a tanečnice do pseudorenesančních kostýmů,  Julie je v bílém.

Hudba Sergeje Prokofjeva je geniální, příběh je slavný, tanečnice a tanečníci vědí, co tančí, Romeo a Julie jsou úžasná dvojice, ještě jsem neviděl dva lidi,  kteří  by k sobě tak pasovali.  Beze slov ale nejde všechno pojmenovat,  stále zůstávají momenty, kdy na jevišti se ušlechtile tančí, a vy nevíte proč. Viděl jsem 11. listopadu 2016 v libereckém Divadle F. X. Šaldy slavnostní premiéru, podle věku divaček a mladičkých diváků lze soudit,  že liberecký balet má o návštěvu postaráno.

Otto Hejnic

Napsat komentář